KWIECIEŃ
Tematyka kompleksowa:
1. „Zdrowie - ważna sprawa”
2. „Ekologiczny kwiecień”
PIOSENKA
„Szczotka, pasta”
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby, bo wiem dobrze o tym,
kto ich nie myje, ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć,
trzeba tylko chcieć!
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo,
zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo,
w prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo,
po jedzeniu kręć się żwawo, ooo.
Bo to bardzo ważna rzecz,
żeby zdrowe zęby mieć!
Fasolki
WIERSZ
„Co to jest ekologia?”
Ekologia - mądre słowo,
a co znaczy? - powiedz, sowo!
Sowa chwilkę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
to nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko w paru zdaniach
o wzajemnych powiązaniach
między nimi, bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
- powiedziała mądra sowa .
D. Klimkiewicz
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki
w szkole:
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 4, 5, 7, 8, 9
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 18, 19, 20
Zadania wychowawczo - dydaktyczne z programu wychowawczo - profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
Zasady bezpieczeństwa - profilaktyka
Właściwe zachowania w sytuacjach zagrożenia
Poziom III
- Znajomość numerów telefonów alarmowych i sytuacji, gdy trzeba z nich skorzystać.
- Umiejętność proszenia o pomoc podczas dzwonienia na numery telefonów alarmowych.
Szkodliwe produkty i środki chemiczne
Poziom III
- Rozumienie zakazu kontaktu z niebezpiecznymi środkami chemicznymi, lekarstwami,
produktami spożywczymi.
Zakazane zabawy
Poziom I
- Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości i skaleczeń.
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom I
- Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
- Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.
Poziom II
- Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
- Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
Poziom III
- Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”
DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
ODŻYWIANIE
Poziom III
- Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
- Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
- Unikanie picia wody z niepewnego źródła.
Czystość osobista
Poziom II
- Prawidłowe, samodzielne mycie zębów kontrolowane przez nauczyciela.
- Samodzielne zmienianie bielizny na gimnastykę lub do odpoczynku.
- Dbałość o higienę czystości rąk.
- Dokładne wycieranie butów przed wejściem i właściwe ustawianie butów na półce.
HIGIENA I NAWYKI HIGIENICZNE
Jamy ustnej
Poziom III
- Przestrzeganie zasad mycia zębów po każdym posiłku.
Rąk i innych części ciała
Poziom I
- Mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
- Prawidłowe wycieranie nosa.
Poziom II
- Mycie rąk po każdym skorzystaniu z toalety.
- Chronienie miejsc skaleczonych przed zabrudzeniem.
Ubrania
Poziom I
- Niekorzystanie z przedmiotów osobistych należących do innych osób.
Poziom II
- Wybieranie rodzaju ubrania stosownie do pory roku i pogody.
- Przestrzeganie zasady odkładania zdjętej odzieży na wyznaczone miejsce.
- Przebieranie się w strój gimnastyczny do ćwiczeń.
- Dbanie o czystość własnego ciała, bielizny, odzieży, butów.
Miejsca pracy
Poziom II
- Dbanie o swoje zdrowie przez przestrzeganie zasady czystości pomieszczeń.
Poziom II
- Unikanie miejsc zakurzonych i brudnych.
ZDROWIE
Wiedza na temat zdrowia
Poziom I
- Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.
- Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.
Poziom II
- Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.
- Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.
Zdrowe nawyki
Poziom I
- Opanowywanie umiejętności prawidłowego siedzenia przy stoliku.
- Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.
Zdrowe i racjonalne odżywianie
Poziom I
- Przełamywanie niechęci do niektórych potraw.
- Opanowywanie umiejętności dokładnego gryzienia i przeżuwania.
- Zachęcanie do spożywania urozmaiconych potraw.
Poziom II
- Znajomość zasad racjonalnego odżywiania (piramida żywienia).
Kompetencje kluczowe :
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania
2. Kompetencje językowe
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
4. Kompetencje cyfrowe
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
6. Kompetencje obywatelskie
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej