Tematyka - 4/5-latki - Grupa srebrna - Filia - Przedszkole nr 34 w Płocku

 

            KWIECIEŃ

Tematyka kompleksowa:

Grunt to zdrowie!

O Planetę Dbamy-Ekologię Kochamy!

 

 

 

Piosenka

„Z ekologią bądź na Ty”

Autor:„Siostry Wajs & Stonoga

 

Ekologicznej posłuchaj rady

Segreguj zawsze wszystkie odpady

Zbieraj kartony, papier, tekturę

Bo z tego zrobisz makulaturę

Wyłączaj światło wychodząc z domu

Eko postawę wśród dzieci promuj

 

Ref: Chociaż masz niewiele lat

Ratuj z nami piękny świat

Sprzątaj, dbaj, segreguj śmieci

Tak powinny robić dzieci

Szanuj zieleń tak jak my

Z Ekologia bądź na Ty

Wiersz

„Witaminy kochamy-o zdrowie dbamy!”

Autor: Dominka Góra

Witaminy kochamy – o zdrowie dbamy!

Codziennie je jemy, bo zdrowi być chcemy.

Witamina C w pomarańczach się kryje,

Dzięki niej odporność mocno się świeci.

 

Witamina D w słońcu się ukrywa,

Wspiera nasze kości, jak mała wróżka.

Witamina A w marchewce się skrywa,

Dla oczu jest ważna, jak złota moneta.

 

Witaminy kochamy – o zdrowie dbamy!

Niech nasze ciała rosną jak piękne drzewa.

Zdrowie to skarb, którym warto się cieszyć,

Witaminy – dziękujemy, że jesteście z nami!

 

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:

Zadania przedszkola

Z.1; Z.3; Z.6; Z.7; Z.9; Z.10; Z.11; Z.12

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

I.2; I.4; I.5; I.7; I.8; I.9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

II.1; II.2; II.3; II.4; II.7; II.8

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

III.1; III.2; III.4; III.5; III.7; III.8; III.9

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

IV.1; IV.2; IV.5; IV.7; IV.8; IV.11; IV.12; IV.14; IV.15; IV.16; IV.18; IV.19

Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczego

„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom I

  • Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
  • Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.

Poziom II

  • Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
  • Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
  • Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.

Poziom III

  • Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
  • Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
  • Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
  • Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.

„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”

SPOŁECZNE UŻYCIE JĘZYKA

Formy wypowiedzi

Poziom I-II

  • Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania próśb, instrukcji w naturalnych sytuacjach (zabawa, spacer, wycieczka, kontakt z dorosłym, kolegą na podwórku, sąsiadem).

Poziom II

  • Budzenie świadomości, że niektóre zachowania mogą sprawić przykrość innym.

 

„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”

 

DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO

 

ODŻYWIANIE

Poziom I

  • Przyzwyczajanie się do sprawnego i kulturalnego jedzenia.
  • Posługiwanie się łyżką, kubkiem, łyżeczką, widelcem, talerzem płytkim i głębokim.
  • Korzystanie z serwetek (wycieranie ust).
  • Gryzienie i żucie pokarmów, zwłaszcza twardych.
  • Pomoc dziecku (nie zmuszanie) w przezwyciężaniu uprzedzeń do niektórych potraw.

Poziom II

  • Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
  • Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
  • Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
  • Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
  • Próby posługiwania się nożem.

Poziom III

  • Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
  • Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
  • Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
  • Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
  • Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
  • Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
  • Unikanie picia wody z niepewnego źródła.

 

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Właściwe zachowania wobec roślin

Poziom III

  • Rozumienie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin.

Kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania;

2. Kompetencje językowe;

3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.