KWIECIEŃ
Tematyka kompleksowa:
Grunt to zdrowie!
O Planetę Dbamy-Ekologię Kochamy!
Piosenka
„Z ekologią bądź na Ty”
Autor:„Siostry Wajs & Stonoga
Ekologicznej posłuchaj rady
Segreguj zawsze wszystkie odpady
Zbieraj kartony, papier, tekturę
Bo z tego zrobisz makulaturę
Wyłączaj światło wychodząc z domu
Eko postawę wśród dzieci promuj
Ref: Chociaż masz niewiele lat
Ratuj z nami piękny świat
Sprzątaj, dbaj, segreguj śmieci
Tak powinny robić dzieci
Szanuj zieleń tak jak my
Z Ekologia bądź na Ty
Wiersz
„Witaminy kochamy-o zdrowie dbamy!”
Autor: Dominka Góra
Witaminy kochamy – o zdrowie dbamy!
Codziennie je jemy, bo zdrowi być chcemy.
Witamina C w pomarańczach się kryje,
Dzięki niej odporność mocno się świeci.
Witamina D w słońcu się ukrywa,
Wspiera nasze kości, jak mała wróżka.
Witamina A w marchewce się skrywa,
Dla oczu jest ważna, jak złota moneta.
Witaminy kochamy – o zdrowie dbamy!
Niech nasze ciała rosną jak piękne drzewa.
Zdrowie to skarb, którym warto się cieszyć,
Witaminy – dziękujemy, że jesteście z nami!
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
Zadania przedszkola
Z.1; Z.3; Z.6; Z.7; Z.9; Z.10; Z.11; Z.12
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
I.2; I.4; I.5; I.7; I.8; I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
II.1; II.2; II.3; II.4; II.7; II.8
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
III.1; III.2; III.4; III.5; III.7; III.8; III.9
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
IV.1; IV.2; IV.5; IV.7; IV.8; IV.11; IV.12; IV.14; IV.15; IV.16; IV.18; IV.19
Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom I
- Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
- Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.
Poziom II
- Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
- Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
- Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.
Poziom III
- Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
- Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
- Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
- Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.
„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”
SPOŁECZNE UŻYCIE JĘZYKA
Formy wypowiedzi
Poziom I-II
- Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania próśb, instrukcji w naturalnych sytuacjach (zabawa, spacer, wycieczka, kontakt z dorosłym, kolegą na podwórku, sąsiadem).
Poziom II
- Budzenie świadomości, że niektóre zachowania mogą sprawić przykrość innym.
„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”
DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
ODŻYWIANIE
Poziom I
- Przyzwyczajanie się do sprawnego i kulturalnego jedzenia.
- Posługiwanie się łyżką, kubkiem, łyżeczką, widelcem, talerzem płytkim i głębokim.
- Korzystanie z serwetek (wycieranie ust).
- Gryzienie i żucie pokarmów, zwłaszcza twardych.
- Pomoc dziecku (nie zmuszanie) w przezwyciężaniu uprzedzeń do niektórych potraw.
Poziom II
- Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
- Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
- Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
- Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
- Próby posługiwania się nożem.
Poziom III
- Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
- Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
- Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
- Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
- Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
- Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
- Unikanie picia wody z niepewnego źródła.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Właściwe zachowania wobec roślin
Poziom III
- Rozumienie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin.
Kompetencje kluczowe:
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2. Kompetencje językowe;
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.