Tematyka - 6-latki - Grupa złota - Filia - Przedszkole nr 34 w Płocku

Czerwiec

Tematyka kompleksowa:

  1. „Dzieci z różnych stron świata”

  2. „Idziemy do szkoły”

 

PIOSENKA

„Kolorowe dzieci”

Majka Jeżowska

I. Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie

Ref. Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci

II. Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami

Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie

Ref. Nie patrz na to …

III. Los to sprawił lub przypadek
Że Hindusem nie był dziadek
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę

Ref. Nie patrz na to …

 

 

Wiersz

„Idziemy do szkoły”
Irena Landau

 

Idziemy do szkoły, do jasnych klas
Każdy radosny, każdy wesoły
Nauka czeka nas.
I książka ta prawdziwa,
Mądrą literką nas woła.
Zeszyt, pióro, ołówek nas wzywa,
Wzywa nas szkoła.

I znów tu małe dzieci,
Na tych krzesełkach usiądą.
Czas im przyjemnie zleci,
Wesoło bawić się będą.
A my wspominać będziemy
Nasze kochane przedszkole,
Bo już naprawdę idziemy,
Na szóstkę uczyć się w szkole.

 

Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego

I.:1,2,3,4,5,7,8,9

II.: 1,2,3,4,7,8,10,11

III.:1,2,4,6,5,7,8

IV.: 1,2,3,4,5,7,8,10,15,17,18,19

Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Z: 1,2,6,7,8,9,12,13

Kompetencje kluczowe: 1,2,3,4,5,8

 

 

Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego

 „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”

 

„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”

 

Relacje w grupie przedszkolnej

Poziom I

*        Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie, gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu, np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. Okazywanie sympatii.

Poziom II

*        Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.

*        Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.

Poziom III

*        Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.

 

Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne

Poziom I

*        Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.

*        Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.

*        Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.

Poziom II

*        Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.

 

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

 

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom I

*        Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.

 

Patriotyzm globalny

Poziom I

*        Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.

*        Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.

Poziom II

*        Odnajdywanie podobieństw w życiu ludzi na różnych kontynentach (w przeszłości i współcześnie).

 

Cechy i zachowanie człowieka

Różnice między ludźmi wynikające z płci, rasy, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia

Poziom III

*        Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnych cech charakteru oraz własnego i cudzego zachowania.

*        Zauważanie różnic między ludźmi, świadczących o niepowtarzalności każdego człowieka.

*        Dostrzeganie reakcji innych na własne zachowanie.

*        Prezentowanie werbalnie i praktycznie zmiany zachowania niepoprawnego.

 

POTENCJAŁ ROZWOJOWY

Zdolności, talenty, mocne strony, trudności, wyobraźnia, upodobania, zainteresowania, marzenia

Poziom I

*        Dostrzeganie u siebie potencjału rozwojowego w trakcie życia codziennego w grupie i rodzinie, zabaw tematycznych, zabaw ruchowych, gier, działalności artystycznej, występów, wykonywania pracy, w kontaktach z innymi osobami, w czasie rozwiązywania problemów i zadań i w trakcie pokonywania trudności.

*        Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnego zachowania.

*        Określanie własnych upodobań, zainteresowań, marzeń

*        Rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb, rozumienie potrzeb innych.

*        Dostrzeganie upodobań innych.

 

„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”

 

Moje prawa - konwencja o prawach dziecka

Poziom I

  • * Znajomość swoich praw.
  • * Znajomość swoich obowiązków.

Poziom II

  • * Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
  • * Obdarzanie uwagą innych dzieci i dorosłych.
  • * Szanowanie zdania innych ludzi.

Poziom III

  • * Ponoszenie konsekwencji swoich zachowań.
  • * Mówienie o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
  • * Nie wykazywanie bierności wobec przejawów złego traktowania siebie i innych.
  • * Wykazywanie się tolerancją.
  • * Rozumienie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Przygotowanie do nauki pisania

  • rysowanie figur pod dyktando,
  • werbalizacja relacji przestrzennej,
  • rozwiązywanie labiryntów,
  • doskonalenie umiejętności pisania liter pisanych według podanego wzoru – odczytywanie,
  • układanie podpisów do obrazka, ilustracji – odczytywanie, próba zapisania przez chętne dzieci.

Przygotowanie do nauki czytania

  • kształcenie motywacji do samodzielnego czytania,
  • czytanie tekstów w powiązaniu z oglądaniem odpowiednich ilustracji,
  • klasyfikowanie wyrazów na dwie grupy, kierując się odpowiednią głoską w wyrazie,
  • przekształcanie wyrazów, wykrywanie różnic w wyrazach,
  • układanie z rozsypanki wyrazowej zdań – zwrócenie uwagi na wielką literę na początku i kropkę na końcu zdania,
  • czytanie fragmentów ulubionych książek.

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.