Czerwiec
Tematyka kompleksowa:
-
„Dzieci z różnych stron świata”
- „Idziemy do szkoły”
PIOSENKA
„Kolorowe dzieci”
Majka Jeżowska
I. Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie
Ref. Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
II. Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami
Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie
Ref. Nie patrz na to …
III. Los to sprawił lub przypadek
Że Hindusem nie był dziadek
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę
Ref. Nie patrz na to …
Wiersz
„Idziemy do szkoły”
Irena Landau
Idziemy do szkoły, do jasnych klas
Każdy radosny, każdy wesoły
Nauka czeka nas.
I książka ta prawdziwa,
Mądrą literką nas woła.
Zeszyt, pióro, ołówek nas wzywa,
Wzywa nas szkoła.
I znów tu małe dzieci,
Na tych krzesełkach usiądą.
Czas im przyjemnie zleci,
Wesoło bawić się będą.
A my wspominać będziemy
Nasze kochane przedszkole,
Bo już naprawdę idziemy,
Na szóstkę uczyć się w szkole.
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
I.:1,2,3,4,5,7,8,9
II.: 1,2,3,4,7,8,10,11
III.:1,2,4,6,5,7,8
IV.: 1,2,3,4,5,7,8,10,15,17,18,19
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Z: 1,2,6,7,8,9,12,13
Kompetencje kluczowe: 1,2,3,4,5,8
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Relacje w grupie przedszkolnej
Poziom I
* Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie, gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu, np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. Okazywanie sympatii.
Poziom II
* Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.
* Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.
Poziom III
* Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.
Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne
Poziom I
* Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
* Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.
* Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.
Poziom II
* Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
* Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
Patriotyzm globalny
Poziom I
* Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.
* Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.
Poziom II
* Odnajdywanie podobieństw w życiu ludzi na różnych kontynentach (w przeszłości i współcześnie).
Cechy i zachowanie człowieka
Różnice między ludźmi wynikające z płci, rasy, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia
Poziom III
* Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnych cech charakteru oraz własnego i cudzego zachowania.
* Zauważanie różnic między ludźmi, świadczących o niepowtarzalności każdego człowieka.
* Dostrzeganie reakcji innych na własne zachowanie.
* Prezentowanie werbalnie i praktycznie zmiany zachowania niepoprawnego.
POTENCJAŁ ROZWOJOWY
Zdolności, talenty, mocne strony, trudności, wyobraźnia, upodobania, zainteresowania, marzenia
Poziom I
* Dostrzeganie u siebie potencjału rozwojowego w trakcie życia codziennego w grupie i rodzinie, zabaw tematycznych, zabaw ruchowych, gier, działalności artystycznej, występów, wykonywania pracy, w kontaktach z innymi osobami, w czasie rozwiązywania problemów i zadań i w trakcie pokonywania trudności.
* Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnego zachowania.
* Określanie własnych upodobań, zainteresowań, marzeń
* Rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb, rozumienie potrzeb innych.
* Dostrzeganie upodobań innych.
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
Moje prawa - konwencja o prawach dziecka
Poziom I
- * Znajomość swoich praw.
- * Znajomość swoich obowiązków.
Poziom II
- * Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
- * Obdarzanie uwagą innych dzieci i dorosłych.
- * Szanowanie zdania innych ludzi.
Poziom III
- * Ponoszenie konsekwencji swoich zachowań.
- * Mówienie o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
- * Nie wykazywanie bierności wobec przejawów złego traktowania siebie i innych.
- * Wykazywanie się tolerancją.
- * Rozumienie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Przygotowanie do nauki pisania
- rysowanie figur pod dyktando,
- werbalizacja relacji przestrzennej,
- rozwiązywanie labiryntów,
- doskonalenie umiejętności pisania liter pisanych według podanego wzoru – odczytywanie,
- układanie podpisów do obrazka, ilustracji – odczytywanie, próba zapisania przez chętne dzieci.
Przygotowanie do nauki czytania
- kształcenie motywacji do samodzielnego czytania,
- czytanie tekstów w powiązaniu z oglądaniem odpowiednich ilustracji,
- klasyfikowanie wyrazów na dwie grupy, kierując się odpowiednią głoską w wyrazie,
- przekształcanie wyrazów, wykrywanie różnic w wyrazach,
- układanie z rozsypanki wyrazowej zdań – zwrócenie uwagi na wielką literę na początku i kropkę na końcu zdania,
- czytanie fragmentów ulubionych książek.