Listopad
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1.„Mali patrioci”
2.„Przygotowania o zimy”
Wiersz:
„W spiżarni”
Maria Kownacka
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach,
i grzybki suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie,
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato –
gdy słoik otworzę.
Hymn:
„Mazurek Dąbrowskiego”
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany
- Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Zadania wychowawczo dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
I: 1, 2,4,5,7,8,9
II: 1,2,4,6,7,8,10,11
III: 2,4,5,6,7,8,9
IV: 1,2,3,5,6,7,8,10,11,12,15,18,20
Z: 1,2,3,5,7,9,10,11
Kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie czytania i pisania;
- kompetencje językowe;
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
- kompetencje cyfrowe;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
- kompetencje obywatelskie;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE Z PROGRAMU „KUBUŚ PUCHATEK UCZY NAS PRZYJAŹNI
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA – PROFILAKTYKA
Właściwe zachowania wobec zwierząt
Poziom I
- Przestrzeganie zakazu dotykania przypadkowo napotkanych zwierząt.
Poziom II
- Nie podchodzenie i nie dotykanie dzikich zwierząt.
- Nie głaskanie i nie karmienie zwierząt bez zgody opiekuna i właściciela.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
- Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
- Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic
Poziom II
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. andrzejki
- Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
Poziom III
- Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.
Patriotyzm narodowy
Poziom I
- Uświadamianie, że jestem Polakiem i mieszkam w Polsce.
- Poznawanie barw narodowych i hymnu.
- Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych związanych ze świętami państwowymi.
Poziom II
- Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
- Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
- Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
- Rozumienie słowa „ojczyzna”.