CZERWIEC
Tematyka kompleksowa:
I ”Ahoj wakacje"
WIERSZ:
„Lato” – M. Frączak
Przyszło do nas lato ciepłe i pachnące,
będziemy się bawić na zielonej łące.
Pogramy w piłeczkę albo w chowanego,
odwiedzimy na wsi dziadka kochanego.
Pojedziemy w góry, by szlaki zdobywać,
a potem nad morze troszeczkę popływać.
Odkryjemy miejsca dotąd nam nieznane,
dobrze, że już przyszło lato ukochane.
Piosenka
„Lato, lato”
M.Kluza
1. Ciepłe słońce już za nami,
Złoci lasy, pola.
A wiatr woła wszystkie dzieci,
To wakacji pora!
Spakowane są plecaki,
W drogę wyruszamy!
Dobry humor, koc i namiot
Dzisiaj zabieramy.
Ref. Lato, lato, lato z mamą i tatą.
Morze, plaża, słońce i ptaków śpiew.
Piękne lato, spacer z mamą i tatą,
W górach, w lesie, razem fajnie jest!
Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
I:1, 2,4,5,6,7,8,9
II: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11
III: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,
IV: 1, 2,3,5,6,7,8,9,10,11,12,14,15,18,20
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Z: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom III
- Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
- Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Relacje w grupie przedszkolnej
Poziom II
- Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.
- Próby radzenia sobie z pominięciem lub odrzuceniem przez rówieśników w zabawie.
- Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.
Poziom III
- Powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia.
- Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Mieszkańcy Europy
Poziom I
- Budzenie zainteresowania życiem rówieśników w innych krajach.
Poziom II
- Uświadomienie różnorodności językowej.
- Zabawy i zabawki dzieci w różnych krajach.
Poziom III
- Rozumienie odrębności narodowej ludzi, wyrażającej się w języku, symbolach, zwyczajach i warunkach życia.
- Poznanie wybranych zwrotów powitalnych w niektórych językach.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Groźne spotkania z nieznajomym
Poziom I
- Znajomość określenia „obca osoba”.
- Przestrzeganie zakazu wychodzenia z przedszkola z nieznaną osobą.
- Nie przyjmowanie słodyczy i podarunków od osób nieznanych.
Poziom II
- Zachowywanie ostrożności w mało znanym lub obcym środowisku społecznym, w kontaktach z nieznanymi osobami.
- Nie opowiadanie o sobie i swojej rodzinie obcym osobom.
- Nie odchodzenie z miejsca zabawy z nieznaną osobą.
- Nie przyjmowanie podarunków od nieznajomych.
Poziom III
- Kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania wobec osób nieznanych.
- Informowanie rodziców, nauczyciela o pojawieniu się osób nieznanych w środowisku dzieci, np. na placu zabaw.
- Informowanie rodziców, nauczyciela o dziwnych zachowaniach osób dorosłych.
- Umiejętność grzecznego odmawiania obcej osobie, kiedy np. czymś częstuje lub proponuje wspólny spacer.
- Zaznajamianie się z zasadami obowiązującymi podczas zagubienia się w tłumie.
- Zapamiętanie własnego nazwiska i imienia, adresu, numeru telefonu osoby bliskiej.
Właściwe zachowania w sytuacjach zagrożenia
Poziom I
- Poznanie zasad zachowania w sytuacji zagrożenia, np. podczas pożaru, awarii wody.
Poziom II
- Rozpoznawanie sytuacji zagrożenia i umiejętność zachowania się w niej.
Poziom III
- Znajomość numerów telefonów alarmowych i sytuacji, gdy trzeba z nich skorzystać.
- Umiejętność proszenia o pomoc podczas dzwonienia na numery telefonów alarmowych.