Tematyka kompleksowa
Kwiecień
I. ,,Wielkanoc tuż-tuż”
II. ,,Kim będę gdy dorosnę?"
Piosenka : ,,Z jajkiem i zającem”
Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
Ref: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne. 2x
Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
Ref: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne. 2x
Wiersz: ,,Zawody”
Autor: (S.Kraszewski)
Kto dom stawia? – Murarz!
Kto chleb piecze? – Piekarz!
Kto stół robi? – Stolarz!
A ty? Na co czekasz?
Każdy jakiś zawód ma,
swoją pracę dobrze zna.
W domu, w polu,
w szkole też pracuj z nami,
jeśli chcesz.
Kto maluje? – Malarz!
Kto nas leczy? – Lekarz!
Książki pisze? – Pisarz!
A ty? Gdzie uciekasz?
Każdy jakiś zawód ma,
swoją pracę dobrze zna,
dookoła praca wre,
by nam lepiej wiodło się.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
I.1
I.4
I.5
I.7
I.8
I.9
II.Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki
w szkole:
II.1
II.2
II.4
II.5
II.7
II.8
II.9
II.10
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
III.1
III.2
III.5
III.6
III.8
IV.Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
IV.1
IV.2
IV.5
IV.6
IV.7
IV.8
IV.11
IV.12
IV.15
IV.16
IV.19
IV.20
Zadania przedszkola:
Z-1
Z-7
Z-9
Z-11
Kompetencje kluczowe:
2) kompetencje językowe;
3) kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4) kompetencje cyfrowe;
5) kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6) kompetencje obywatelskie;
7) kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
8) kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu
wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom I
- Doświadczanie wspólnych spotkań członków rodziny przy stole.
Poziom III
- Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom II
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom I
- Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom III
- Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne
Poziom I
- Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
- Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.
Poziom II
- Okazywanie pomocy słabszym i młodszym czy nowo przybyłym do przedszkola.
Poziom III
- Uczenie się dochodzenia do kompromisu podczas wykonywania zadań w parze, w zespole i przyjmowanie różnych pozycji społecznych (lidera członka zespołu) podczas pracy.
- Próby radzenia sobie z przegraną np. w grach: Może następnym razem mi się uda? Nie wszyscy mogą wygrać.
- Próby radzenia sobie z odmową np. kolegi w zabawie lub czekaniem na swoją kolej.