Czerwiec
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. Szkolny świat przed Nami!
II. Letni czas.
Wiersz
Grażyna Gryszkiewicz
„Za co kocham czerwiec?”
Dlaczego kocham czerwiec?
Bo lubię, gdy rano
Pachnie za oknem jaśmin,
Wysuszone siano.
A w sadzie dojrzewają
Soczyste czereśnie.
Te czerwone czereśnie
Widzę nawet we śnie!
I przepyszne truskawki
Są w sklepiku wreszcie.
Dzisiaj z mamą pierogów
Ulepimy… z dwieście!
Wczoraj przed moim domem
Zakwitły akacje.
A to jest znak wiadomy,
Że blisko wakacje!
Piosenka
„Pożegnanie przedszkola”
Słowa: S. Bacewicz
Muzyka: M. Hernik
Aranżacja: A. Wełna
1. Wczoraj jeszcze maluszki
dzisiaj dumne starszaki.
Jak ten czas szybko płynie
i przemienia dzieciaki.
Wynieśliśmy z przedszkola
dobrych wspomnień tysiące
Będą grzały jesienią
Nasze serca jak słońce.
Ref.: Dziś pożegnać się trzeba
Więc przytulam Cię czule
Czemu oczy mam mokre
Ja nie płaczę w ogóle
Jedną łezką pożegnam
Ukochane przedszkole
Może znów się spotkamy
Ale tym razem w szkole 2x
2. Wczoraj jeszcze maluszki
Dzisiaj dumne starszaki
Już żegnamy przedszkole
By polecieć jak ptaki
Na otwarte przestrzenie
Wiedzy i edukacji
Lecz nim dzwonek zadzwoni
Cieszmy się z tych wakacji.
Ref.: Dziś pożegnać się trzeba
Więc przytulam Cię czule
Czemu oczy mam mokre
Ja nie płaczę w ogóle
Jedną łezką pożegnam
Ukochane przedszkole
Może znów się spotkamy
Ale tym razem w szkole 2x
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.9, z.10, z.11, z.12, z.15, z.17.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, II.11.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9, IV.11, IV.12, IV.13, IV.14, IV.15, IV.18, IV.19, IV.20.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu
wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Czas wolny
Poziom I
- Spędzanie czasu z rodziną.
- Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.
Poziom II
- Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.
- Wspólne wybieranie sztuk teatralnych i filmów oglądanych z rodziną.
- Towarzyszenie w przygotowaniu uroczystości rodzinnych.
Poziom III
- Poznawanie zainteresowań i hobby członków rodziny.
- Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.
- Wspólne uczestniczenie z rodzicami i rodzeństwem w różnych formach rekreacji.
- Porównywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez różnych członków rodziny (rodzeństwo, rodzice, dziadkowie).
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom I
- Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
- Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.
Poziom II
- Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.
Poziom III
- Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
- Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom I
- Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
- Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.
Poziom II
- Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
- Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
- Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.
Poziom III
- Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
- Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
- Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
- Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.
Przygotowanie do nauki pisania
- Rysowanie figur pod dyktando.
- Werbalizacja relacji przestrzennej.
- Rozwiązywanie labiryntów.
- Doskonalenie umiejętności pisania liter pisanych wg podanego wzoru – odczytywanie.
- Układanie podpisów do obrazka, ilustracji – odczytywanie, próba zapisania przez chętne dzieci
Przygotowanie do nauki czytania
- Kształcenie motywacji do samodzielnego czytania.
- Czytanie tekstów w powiązaniu z oglądaniem odpowiednich ilustracji.
- Klasyfikowanie wyrazów- na dwie grupy, kierując się odpowiednią głoską w wyrazie.
- Przekształcanie wyrazów, wykrywanie różnic w wyrazach
- Układanie z rozsypanki wyrazowej zdań – zwrócenie uwagi na wielką literę na początku i kropkę na końcu zdania
- Czytanie fragmentów ulubionych książek.
W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1·kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2·kompetencje językowe;
3·kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4·kompetencje cyfrowe;
5·kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6·kompetencje obywatelskie;
7·kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
8·kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.