Tematyka - 6-latki - Grupa błękitna - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Kwiecień

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

I. Dyscypliny sportowe znamy, bo sport uprawiamy!

II. Czas Wielkanocy!

III. Mały rolnik – to ja!

Wiersz

Bożena Forma „Wielkanoc”

Święta za pasem,

Do pracy się bierzemy,

Mazurki i baby

Smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

Razem dziś robimy,

Wszystkie kolorowe,

Bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

Baranka, zajączka,

Z posianej rzeżuchy

Będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

Bazie i żonkile,

A na nich z papieru

Kurczątka przemiłe.

 

Piosenka

"Już Wielkanoc"

Smykofonika


1. Niesie wiosna w koszyku,
kolorowe pisanki.
Za nią kica zajączek,
Za nią biegną baranki.
Palemkę z bibuły
W drugiej dłoni trzyma.


Ref. Już Wielkanoc, Wielkanoc
wreszcie się zaczyna! 2X


2. Spójrz czekają mazurki,
I cukrowy baranek.
Znów siądziemy do stołu
W ten świąteczny poranek.
Śmigus dyngus leje,
Mokra jest dziewczyna.


Ref. Już Wielkanoc, Wielkanoc
wreszcie się zaczyna! 2X

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego

Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.15, z.17.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, II.11.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2,III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9, IV.11, IV.12, IV.13, IV.15, IV.16, IV.18, IV.19, IV.20.

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu

wychowawczo-profilaktycznego

„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

Mieszkańcy, zajęcia ludności w najbliższej okolicy

Poziom I

  • Budzenie poczucia identyfikacji ze swoją miejscowością – „Jestem mieszkańcem mojej miejscowości”.
  • Budzenie zaciekawienia mieszkańcami własnej miejscowości, ich zainteresowaniami, wykonywanymi zawodami.

Poziom II

  • Określanie typowych zajęć ludności danej miejscowości.
  • Poznawanie znaczących postaci historycznych i współczesnych.

Poziom III

  • Określanie życia codziennego mieszkańców dawniej i dziś .
  • Porównywanie pracy mieszkańców współcześnie i w przeszłości.
  • Poznanie bogactw regionu, np. urodzajna gleba, węgiel kamienny, źródła wody mineralnej.

Uroczystości w regionie

Poziom I

  • Przeżywanie nastroju oczekiwania i zaciekawienia uroczystościami w rodzinnej miejscowości. Oglądanie dekoracji w trakcie spacerów.

Poziom II

  • Budzenie zaciekawienia uroczystościami organizowanym w miejscowości, np. dożynki, festyny.

Poziom III

  • Poznawanie dawnych piosenek ludowych i zabaw.
  • Pomoc w organizacji i uczestniczenie w akcjach organizowanych w regionie.

Patriotyzm lokalny, historia regionu

Poziom I

  • Poznanie znanych zabytków w mojej miejscowości.
  • Budzenie zaciekawienia historią ludzi i miejsc w najbliższej okolicy.

Poziom II

  • Poznawanie faktów z historii własnej miejscowości.
  • Odwiedzanie skansenów, muzeów regionalnych.
  • Poznawanie zabytkowych domów i chat wiejskich.

Poziom III

  • Odwiedzane zabytków i miejsc pamięci, zaznajomienie z historią i tradycjami danej miejscowości w nawiązaniu do wspomnień mieszkańców i legend.
  • Poszukiwanie informacji na temat wydarzeń historycznych dotyczących mieszkańców regionu.
  • Odnajdywanie szlaków turystycznych.
  • Projektowanie przewodników turystycznych po najbliższej okolicy.

Mieszkańcy kraju

Poziom I

  • Poznawanie słowa „Polak”.

Poziom II

  • Budzenie zaciekawienia rówieśnikami mieszkającymi w Polsce.
  • Poznanie gwary, zwyczajów mieszkańców różnych regionów Polski.

Poziom III

  • Poznanie dawnych stolic Polski.
  • Poznanie nazwy i położenia swojego województwa na mapie Polski.
  • Poznawanie nazw państw sąsiadujących.
  • Uświadomienie, iż w Polsce mogą mieszkać ludzie innej narodowości.

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom I

  • Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
  • Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.

Poziom II

  • Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
  • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
  • Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.

Poziom III

  • Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
  • Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
  • Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.

Patriotyzm narodowy

Poziom I

  • Uświadamianie, że jestem Polakiem i mieszkam w Polsce.
  • Poznawanie barw narodowych i hymnu.
  • Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych związanych ze świętami państwowymi.

Poziom II

  • Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
  • Zainteresowanie wydarzeniami w Polsce i na świecie.
  • Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
  • Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
  • Rozumienie słowa „ojczyzna”.
  • Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.

Poziom III

  • Odczuwanie powagi hymnu narodowego, śpiewanie początkowej jego części.
  • Poznawanie nazwy państwa – Rzeczypospolita Polska.
  • Słuchanie historii swojej miejscowości.
  • Budzenie przywiązania do historii Polski poprzez znajomość pomników kultury, np. Wawel, Zamek Królewski w Warszawie.
  • Gromadzenie informacji o najpiękniejszych zakątkach Polski.
  • Rozumienie znaczenia mowy ojczystej.
  • Poznanie elementów historii Polski poprzez legendy, treści przekazów historycznych, postacie wybranych bohaterów narodowych.
  • Dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki, np. odkryć Mikołaja Kopernika.
  • Przygotowywanie występów artystycznych.
  • Zbieranie przysłów.

„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.

Dajemy słowo.”

Zwyczaje, tradycje, religie

Poziom I

  • Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
  • Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
  • Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.

Poziom II

  • Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
  • Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
  • Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.

Poziom III

  • Poznawanie zwyczajów i ich historii w rodzinie.
  • Poznawanie wiary i zwyczajów dziadków.
  • Interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach.

Sztuka ludowa

Poziom I

  • Uczestniczenie w wybranych obrzędach ludowych organizowanych w lokalnym środowisku.
  • Oglądanie postaci w strojach ludowych i najbardziej typowych wytworów sztuki ludowej własnego regionu.
  • Wykonywanie prac plastycznych tematycznie związanych z obchodzonymi świętami.

Poziom II

  • Poznawanie elementów ludowej sztuki zdobniczej własnego regionu w powiązaniu z obchodzonymi świętami.
  • Próby naśladowania w twórczości plastycznej ornamentów występujących w sztuce ludowej własnego regionu.
  • Poznawanie i nauka regionalnych piosenek i tańców.
  • Poznawanie zwyczajów kulturowych w lokalnym środowisku związanych z obchodzonymi świętami.
  • Słuchanie legend i podań związanych z wybranymi lokalnymi obyczajami i tradycjami.
  • Uczestniczenie w przedstawieniach, pokazach z udziałem zespołów ludowych.
  • Poznawanie przysłów ludowych nawiązujących do aktualnych wydarzeń, sytuacji i pór roku.
  • Rozpoznawanie i określanie cech charakterystycznych regionalnego stroju ludowego.

Poziom III

  • Organizowanie kącika ludowego własnego regionu.
  • Poznawanie wybranych słów dialektu lub gwary ludowej z różnych regionów Polski poprzez słuchanie literatury, spotkania z twórcami ludowymi.
  • Próby naśladowania gwary w mowie potocznej.
  • Rozumienie pojęcia „przysłowie”, wyrabianie szacunku dla tzw. mądrości ludowej.
  • Poznawanie kilku wybranych regionów Polski – stroje ludowe, sztuka użytkowa, elementy zdobnicze, architektura, dialekty, literatura, muzyka i tańce.
  • Wyodrębnianie charakterystycznych technik rękodzielniczych, rzeźbiarskich i malarskich danego regionu, np. wycinanki kurpiowskie, malowanie na szkle.

Tradycje i zwyczaje regionalne

Poziom I

  • Towarzyszenie dorosłym w przygotowywaniu np. ozdób choinkowych, pisanek, kartek świątecznych charakterystycznych dla regionu. Dowiadywanie się, dlaczego je wykonujemy.

Poziom II

  • Poznawanie historii niektórych czynności, np. jak dawniej wyrabiano chleb.

Poziom III

  • Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
  • Poznawanie dawnych piosenek ludowych i zabaw.

W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:

1·kompetencje w zakresie czytania i pisania;

2·kompetencje językowe;

3·kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4·kompetencje cyfrowe;

5·kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

6·kompetencje obywatelskie;

7·kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

8·kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.