Kwiecień
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. Dyscypliny sportowe znamy, bo sport uprawiamy!
II. Czas Wielkanocy!
III. Mały rolnik – to ja!
Wiersz
Bożena Forma „Wielkanoc”
Święta za pasem,
Do pracy się bierzemy,
Mazurki i baby
Smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
Razem dziś robimy,
Wszystkie kolorowe,
Bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
Baranka, zajączka,
Z posianej rzeżuchy
Będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
Bazie i żonkile,
A na nich z papieru
Kurczątka przemiłe.
Piosenka
"Już Wielkanoc"
Smykofonika
1. Niesie wiosna w koszyku,
kolorowe pisanki.
Za nią kica zajączek,
Za nią biegną baranki.
Palemkę z bibuły
W drugiej dłoni trzyma.
Ref. Już Wielkanoc, Wielkanoc
wreszcie się zaczyna! 2X
2. Spójrz czekają mazurki,
I cukrowy baranek.
Znów siądziemy do stołu
W ten świąteczny poranek.
Śmigus dyngus leje,
Mokra jest dziewczyna.
Ref. Już Wielkanoc, Wielkanoc
wreszcie się zaczyna! 2X
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.15, z.17.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, II.11.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2,III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.7, IV.8, IV.9, IV.11, IV.12, IV.13, IV.15, IV.16, IV.18, IV.19, IV.20.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu
wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Mieszkańcy, zajęcia ludności w najbliższej okolicy
Poziom I
- Budzenie poczucia identyfikacji ze swoją miejscowością – „Jestem mieszkańcem mojej miejscowości”.
- Budzenie zaciekawienia mieszkańcami własnej miejscowości, ich zainteresowaniami, wykonywanymi zawodami.
Poziom II
- Określanie typowych zajęć ludności danej miejscowości.
- Poznawanie znaczących postaci historycznych i współczesnych.
Poziom III
- Określanie życia codziennego mieszkańców dawniej i dziś .
- Porównywanie pracy mieszkańców współcześnie i w przeszłości.
- Poznanie bogactw regionu, np. urodzajna gleba, węgiel kamienny, źródła wody mineralnej.
Uroczystości w regionie
Poziom I
- Przeżywanie nastroju oczekiwania i zaciekawienia uroczystościami w rodzinnej miejscowości. Oglądanie dekoracji w trakcie spacerów.
Poziom II
- Budzenie zaciekawienia uroczystościami organizowanym w miejscowości, np. dożynki, festyny.
Poziom III
- Poznawanie dawnych piosenek ludowych i zabaw.
- Pomoc w organizacji i uczestniczenie w akcjach organizowanych w regionie.
Patriotyzm lokalny, historia regionu
Poziom I
- Poznanie znanych zabytków w mojej miejscowości.
- Budzenie zaciekawienia historią ludzi i miejsc w najbliższej okolicy.
Poziom II
- Poznawanie faktów z historii własnej miejscowości.
- Odwiedzanie skansenów, muzeów regionalnych.
- Poznawanie zabytkowych domów i chat wiejskich.
Poziom III
- Odwiedzane zabytków i miejsc pamięci, zaznajomienie z historią i tradycjami danej miejscowości w nawiązaniu do wspomnień mieszkańców i legend.
- Poszukiwanie informacji na temat wydarzeń historycznych dotyczących mieszkańców regionu.
- Odnajdywanie szlaków turystycznych.
- Projektowanie przewodników turystycznych po najbliższej okolicy.
Mieszkańcy kraju
Poziom I
- Poznawanie słowa „Polak”.
Poziom II
- Budzenie zaciekawienia rówieśnikami mieszkającymi w Polsce.
- Poznanie gwary, zwyczajów mieszkańców różnych regionów Polski.
Poziom III
- Poznanie dawnych stolic Polski.
- Poznanie nazwy i położenia swojego województwa na mapie Polski.
- Poznawanie nazw państw sąsiadujących.
- Uświadomienie, iż w Polsce mogą mieszkać ludzie innej narodowości.
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
- Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
- Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.
Poziom II
- Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
- Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
Poziom III
- Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
- Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
- Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.
Patriotyzm narodowy
Poziom I
- Uświadamianie, że jestem Polakiem i mieszkam w Polsce.
- Poznawanie barw narodowych i hymnu.
- Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych związanych ze świętami państwowymi.
Poziom II
- Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
- Zainteresowanie wydarzeniami w Polsce i na świecie.
- Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
- Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
- Rozumienie słowa „ojczyzna”.
- Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.
Poziom III
- Odczuwanie powagi hymnu narodowego, śpiewanie początkowej jego części.
- Poznawanie nazwy państwa – Rzeczypospolita Polska.
- Słuchanie historii swojej miejscowości.
- Budzenie przywiązania do historii Polski poprzez znajomość pomników kultury, np. Wawel, Zamek Królewski w Warszawie.
- Gromadzenie informacji o najpiękniejszych zakątkach Polski.
- Rozumienie znaczenia mowy ojczystej.
- Poznanie elementów historii Polski poprzez legendy, treści przekazów historycznych, postacie wybranych bohaterów narodowych.
- Dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki, np. odkryć Mikołaja Kopernika.
- Przygotowywanie występów artystycznych.
- Zbieranie przysłów.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom I
- Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
Poziom II
- Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Poziom III
- Poznawanie zwyczajów i ich historii w rodzinie.
- Poznawanie wiary i zwyczajów dziadków.
- Interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach.
Sztuka ludowa
Poziom I
- Uczestniczenie w wybranych obrzędach ludowych organizowanych w lokalnym środowisku.
- Oglądanie postaci w strojach ludowych i najbardziej typowych wytworów sztuki ludowej własnego regionu.
- Wykonywanie prac plastycznych tematycznie związanych z obchodzonymi świętami.
Poziom II
- Poznawanie elementów ludowej sztuki zdobniczej własnego regionu w powiązaniu z obchodzonymi świętami.
- Próby naśladowania w twórczości plastycznej ornamentów występujących w sztuce ludowej własnego regionu.
- Poznawanie i nauka regionalnych piosenek i tańców.
- Poznawanie zwyczajów kulturowych w lokalnym środowisku związanych z obchodzonymi świętami.
- Słuchanie legend i podań związanych z wybranymi lokalnymi obyczajami i tradycjami.
- Uczestniczenie w przedstawieniach, pokazach z udziałem zespołów ludowych.
- Poznawanie przysłów ludowych nawiązujących do aktualnych wydarzeń, sytuacji i pór roku.
- Rozpoznawanie i określanie cech charakterystycznych regionalnego stroju ludowego.
Poziom III
- Organizowanie kącika ludowego własnego regionu.
- Poznawanie wybranych słów dialektu lub gwary ludowej z różnych regionów Polski poprzez słuchanie literatury, spotkania z twórcami ludowymi.
- Próby naśladowania gwary w mowie potocznej.
- Rozumienie pojęcia „przysłowie”, wyrabianie szacunku dla tzw. mądrości ludowej.
- Poznawanie kilku wybranych regionów Polski – stroje ludowe, sztuka użytkowa, elementy zdobnicze, architektura, dialekty, literatura, muzyka i tańce.
- Wyodrębnianie charakterystycznych technik rękodzielniczych, rzeźbiarskich i malarskich danego regionu, np. wycinanki kurpiowskie, malowanie na szkle.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom I
- Towarzyszenie dorosłym w przygotowywaniu np. ozdób choinkowych, pisanek, kartek świątecznych charakterystycznych dla regionu. Dowiadywanie się, dlaczego je wykonujemy.
Poziom II
- Poznawanie historii niektórych czynności, np. jak dawniej wyrabiano chleb.
Poziom III
- Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
- Poznawanie dawnych piosenek ludowych i zabaw.
W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1·kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2·kompetencje językowe;
3·kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4·kompetencje cyfrowe;
5·kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6·kompetencje obywatelskie;
7·kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
8·kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.