Tematyka - 6-latki - Grupa błękitna - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

KWIECIEŃ 

Tematyka kompleksowa:

  1. Zdrowe nawyki mamy, przepis na zdrowie znamy!
  2. Skąd się biorą produkty ekologiczne? – program edukacyjny Głównego Inspektoratu Sanitarnego
  3. Nasza planeta Ziemia niech w wysypisko się nie zmienia!

 WIERSZ:

N. Łasocha

"Ekokultura"

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura!

Gdy wychodzisz z pomieszczenia,

wyłącz światło - to tak wiele zmienia.

Zamiast autem czy skuterem,

wybierz jazdę autobusem lub rowerem.

Kiedy zęby swe szorujesz,

zakręć wodę, to jej nie zmarnujesz.

Porzuć toksyczne plastiki,

wybierz ekotorby albo pojemniki.

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura!

Pielęgnij rośliny, drzewa,

czystego powietrza nam potrzeba.

Odpuść windę, idź po schodach,

taki nawyk siły i wigoru doda.

Poznaj kilka ważnych trików,

wrzucaj odpady do pojemników.

Wyłącz sprzęty elektryczne,

kiedy nie korzystasz - to ekologiczne!

 

PIOSENKA

P. Rubik

"O zdrowu"

Opowiem wam historię, jak warto dbać o zdrowie,

codziennie już od rana, mam siły do biegania.

Witamin dużo zjadam, to babci dobra rada.

Jem świeżo, kolorowo, mam buzię bardzo zdrową.

Refren: Czy zielone, czy bordowe,

Jedz warzywa, bo są zdrowe,

Smakowite i pachnące,

Pozłacane słońcem.

La, la, la, la...

Ćwiczenia, ważna sprawa, z tym dobra jest zabawa.

Wymachy nogą prawą i lewą równie żwawo.

Przysiady, skok do góry, skaczemy jak kangury.

Rozciągam się i pływam, muzyka mnie porywa.

Refren: Witamina A i E, naszym oczkom pomóc chce.

Witamina C i B odpornością zajmie się.

Witamina K i D kościom służyć chce.

Śniadanie zawsze z rana, i proszę bez gadania.

Obiady zjadaj grzecznie, i wodę pij koniecznie.

A wszystko to dlatego, że warto jest, kolego,

jeść zdrowo, kolorowo, I ćwiczyć zawsze z głową.

Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

I: 1,2,3,4,5,6,7,8,9

II: 1,2,4,6,7,8,11

III:1,2,4,5,6,7,8,9

IV: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,11,12,14,15,16,18,20,21

Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Z: 1,2,4,5,6,7,8,9,11,12,13,14,17

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu

wychowawczo-profilaktycznego

 „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Właściwe zachowania wobec roślin

Poziom I

  • Przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych czy nieznanych roślin.

Poziom III

  • Rozumienie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin.

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom I

  • Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
  • Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.

Poziom II

  • Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.

„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”

 

DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO

Czystość osobista

Poziom II

  • Rozumienie znaczenia zabiegów higienicznych dla zdrowia.
  • Prawidłowe, samodzielne mycie zębów kontrolowane przez nauczyciela.
  • Samodzielne zmienianie bielizny na gimnastykę lub do odpoczynku.
  • Dbałość o higienę czystości rąk.
  • Dokładne wycieranie butów przed wejściem i właściwe ustawianie butów na półce.
  • Kontrolowanie czystości własnego ubrania.

Poziom III

  • Samodzielne mycie zębów, płukanie ust.
  • Nabywanie nawyku zasłaniania ust podczas kichania lub kaszlu.
  • Posługiwanie się szczoteczką do paznokci.
  • Świadome dbanie o czystość rąk, twarzy i uszu.
  • Rozumienie znaczenia czystości ciała i konieczności zmiany bielizny osobistej i odzieży.
  • Czyszczenie ubrań szczotką. Wycieranie i czyszczenie butów.

 

HIGIENA I NAWYKI HIGIENICZNE

Jamy ustnej

Poziom III

  • Przestrzeganie zasad mycia zębów po każdym posiłku.
  • Poznawanie zasad higieny jamy ustnej poprzez spotkanie ze stomatologiem i ortodontą.

 

Rąk i innych części ciała

Poziom II

  • Mycie rąk po każdym skorzystaniu z toalety.
  • Chronienie miejsc skaleczonych przed zabrudzeniem.

Poziom III

  • Samodzielne mycie twarzy, szyi.
  • Rozumienie potrzeby stosowania przyborów toaletowych podczas mycia.
  • Rozumienie znaczenia higieny dla zdrowia.

 

ZDROWIE

Wiedza na temat zdrowia

Poziom I

  • Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.
  • Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.

Poziom II

  • Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.
  • Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.

Poziom III

  • Samodzielne wybieranie sposobu odpoczywania i miejsca odpoczynku.
  • Rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia organizmu i dbania o zdrowie osób z rodziny, np. rodzeństwo, seniorzy rodu.

Zdrowe nawyki

Poziom I

  • Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.

Poziom II

  • Unikanie przyjmowania przez dłuższy czas jednej pozycji, np. siedzącej.
  • Poszerzanie wiedzy na temat higieny jamy ustnej podczas wizyt u stomatologa.

Poziom III

  • Rozumienie znaczenia doboru odpowiedniego krzesła do pracy przy stoliku.
  • Świadome kontrolowanie swojej postawy, np. podczas siedzenia na krzesełku, zabaw na dywanie.
  • Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych (stomatologicznych, okulistycznych, laryngologicznych).
  • Poddawanie się koniecznym zabiegom, np. szczepieniom ochronnym.
  • Poznanie zawodu aptekarza (wycieczka do apteki i muzeum farmacji).
  • Rozumienie znaczenia profilaktyki, np. kontrolne wizyty u lekarza lub stomatologa.
  • Rozumienie znaczenia szczepień ochronnych i zaleceń lekarzy w przypadku chorób przewlekłych, np. alergii, astmy, cukrzycy.

 

Zdrowe i racjonalne odżywianie

Poziom II

  • Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.
  • Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia.
  • Podejmowanie decyzji co do ilości niektórych składników zjadanego posiłku.

Poziom III

  • Znajomość zasad racjonalnego odżywiania (piramida żywienia).
  • Rozumienie znaczenia ograniczenia niektórych produktów, np. słodyczy, chipsów, hamburgerów.

Przygotowanie  do nauki pisania i czytania

Przygotowanie  do nauki pisania

- zabawy ruchowo-graficzne

- rysowanie linii nieregularnych-ukośne, pionowe, faliste

- wprowadzenie symboli graficznych w zabawach terenowych,

- odwzorowywanie układów wykonanych przez nauczyciela z figur geometrycznych

- pisanie liter pisanych małych i wielkich podjęte z inicjatywy dzieci.

Przygotowanie  do nauki czytania

- czytanie tekstów ze zrozumieniem

- doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia – odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu, ćwiczenia narządów mowy,

- tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego wyrazów i zdań, odczytywanie

- zabawy z literą „F” na podstawie wyrazu „flaga”

- zabawy z liczbą 10

Kompetencje kluczowe:

1)Kompetencje w zakresie czytania i pisania

2)Kompetencje językowe

3)Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

4) Kompetencje cyfrowe

5) Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się

6) Kompetencje obywatelskie

7)Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

8) Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.