Tematyka kompleksowa:
1. Jak płynie czas.
2. Dbamy o naszą planetę.
PIOSENKA
„Moja planeta”
Majka Jeżowska
„Dwanaście miesięcy”
R. Pisarski
Pierwszy miesiąc, czyli styczeń
zwykle śniegiem w oczy dmucha.
Drugi miesiąc, czyli luty
rzadko chodzi bez kożucha.
Trzeci miesiąc, czyli marzec
co dzień zmienia nam pogodę.
Czwarty miesiąc, czyli kwiecień
wczesnej wiosny ma urodę..
Piąty miesiąc, maj zielony,
hojną ręką rzuca kwiaty.
Szósty miesiąc, czyli czerwiec
ziołom daje aromaty.
Siódmy miesiąc, czyli lipiec
kosą brzęczy, sierpem dzwoni.
Ósmy miesiąc, czyli sierpień,
jabłkiem błyska na jabłoni.
A dziewiąty, czyli wrzesień
fioletami barwi wrzosy.
A dziesiąty, a październik,
rankiem nam czerwieni nosy
Jedenasty – ten listopad
Lubi deszcze i szarugi,
zaś dwunasty, czyli grudzień,
twardym lodem kryje strugi.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 1, 7, 8, 9, 11
III Społeczny obszar rozwoju dziecka: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne
Poziom I
- Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
- Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.
- Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.
Poziom II
- Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.
- Okazywanie pomocy słabszym i młodszym czy nowo przybyłym do przedszkola.
Poziom III
- Dostrzeganie i rozumienie potrzeb rówieśników z defektami rozwojowymi, chorych bądź niepełnosprawnych. Próby dzielenia się z innymi np. słodyczami, zabawką.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Mieszkańcy, zajęcia ludności w najbliższej okolicy
Poziom III
- Poznanie bogactw regionu, np. urodzajna gleba, węgiel kamienny, źródła wody mineralnej.
Patriotyzm lokalny, historia regionu
Poziom II
- Odwiedzanie skansenów, muzeów regionalnych.
„Najlepiej zawsze być sobą, nie jakąś inną osobą.”
CECHY CZŁOWIEKA I JEGO CHARAKTER
Cechy i zachowanie człowieka
Różnice między ludźmi wynikające z płci, rasy, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia
Poziom III
- Zauważanie różnic między ludźmi, świadczących o niepowtarzalności każdego człowieka.
- Próby definiowania zachowań osób różniących się wiekiem, rasą, płcią, stanem zdrowia.
POTENCJAŁ ROZWOJOWY
Zdolności, talenty, mocne strony, trudności, wyobraźnia, upodobania, zainteresowania, marzenia
Poziom III
- Dostrzegane własnej przydatności w bliższym i dalszym środowisku.
Kompetencje kluczowe: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8.