STYCZEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1.„Zima, zima za oknami…”
2.„Moja babcia i mój dziadek”
Piosenka:
„Biały walczyk”
(muz.: F. Leszczyńska, sł.: M. Kownacka)
Hej, biały walczyk, hop, hop, hop
Zając na śniegu znaczy trop
Zając na śniegu pomyka
A my tańczymy walczyka.
A my tańczymy walczyka.
Saneczki z góry wiozą nas
Wiatr pogwizduje, szumi las
A nasze ptaki z karmnika
Tańczą białego walczyka
Tańczą białego walczyka
Hej biały walczyk, baczność, start!
Dzieci do sanek i do nart
Sikorka prosi czyżyka
Tańczmy białego walczyka
Tańczmy białego walczyka
Wiersz:
"Zima".
Dorota Gellner
Zima wcale nie jest cicha.
W zimie wiele głosów słychać:
Dzwonią dzwonki, trzeszczą sanie -
To jest właśnie zimy granie.
Mróz
Wygrywa groźnym palcem
Na klawiszach sopli walce,
Wiatr za płotem gwiżdże, hula...
Bęc
Upadła śnieżna kula.
Pewnie dzieci grają w śnieżki.
Szurr - ktoś zgarnia
Śnieg ze ścieżki.
Dzwoniec gubi się w piosence,
A my
Wyciągnijmy ręce
I chwytajmy śnieg mięciutki - śnieżne gwiazdy,
Zimy nutki.
Zadania wychowawczo dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
I: 1, 2,4,5,7,8
II: 1,2,4,7,8,9,11
III: 1,3,5,6,7,8,9
IV: 1,2,5,7,8,12,15,16,18
Z: 1,2,3,4,5,6,9,10,11
Kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2. kompetencje językowe;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Zakazane zabawy
Poziom III
- Kontrolowanie i ocenianie bezpieczeństwa miejsca zabawy.
- Zdawanie sobie sprawy z zagrożeń wynikających z przebywania w pobliżu zbiorników wodnych, kąpieli w nich oraz ślizgania się na zamarzniętej powierzchni.
- Próby oceniania własnych zachowań oraz zachowań innych pod względem bezpieczeństwa.
- Dostrzeganie zagrożeń wynikających z niewłaściwej jazdy na sankach, wrotkach, łyżworolkach, rowerze, np. czepianie się pojazdów, zjeżdżanie z górek w pobliżu jezdni.
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom I
- Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
- Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.
Poziom II
- Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
- Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
- Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.
Poziom III
- Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
Realizacja programu „Z twórczością za pan brat” Program własny wspierający aktywność twórczą dzieci w wieku przedszkolnym:
- „Chmurka marzeń” – dzieci otrzymują chmurkę, która spełnia ich życzenia, dzieci opisują swoje marzenia
- „Wirujące śnieżki” – dzieci tworzą improwizację ruchową
- „Dźwięki Zimy” – dzieci tworzą odgłosy jakie wydaje Pani Zima
- „Zatańcz jak chcesz” – zabawa taneczna
Realizacja innowacji pedagogicznej „Przedszkolny maraton sportowy” poprzez zestawy zabaw ruchowych, zestawy ćwiczeń porannych oraz zabaw ruchowych realizowanych w różnych częściach dnia.
Metody pracy:
- słowne
- pogadanka, wiersz, opowiadanie,
- objaśnienie zabaw i zadań
- śpiew
- swobodne wypowiedzi dzieci
- oglądowe
- oglądanie obrazków, plansz dydaktycznych, prezentacji multimedialnej,
- słuchanie muzyki
- czynne
- rozwiązywanie zadań stawianych do wykonania
- odwoływanie się do własnych doświadczeń i przeżyć
- aktywizujące
- pedagogika zabawy
- integracyjne
- sprzedawca dzieł sztuki, układanka
- ścieżka sensoryczna
- elem. metody prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- metoda twórcza R. Labana
Formy pracy:
- zbiorowa
- zespołowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- teksty wierszy, opowiadań, zagadek, piosenek,
- ilustracje do wierszy i opowiadań
- instrumenty muzyczne, magnetofon, płyty CD z nagraniami piosenek i utworów instrumentalnych, mikrofon bezprzewodowy, głośnik,
- kartony, kredki, pasta do zębów
- rzutnik, laptop, monitor interaktywny