Tematyka - 5-latki - Grupa niebieska - Przedszkole nr 34 w Płocku

STYCZEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.„Zima, zima za oknami…”

2.„Moja babcia i mój dziadek”

 

Piosenka:

„Biały walczyk”

(muz.: F. Leszczyńska, sł.: M. Kownacka)

 

Hej, biały walczyk, hop, hop, hop
Zając na śniegu znaczy trop
Zając na śniegu pomyka
A my tańczymy walczyka.
A my tańczymy walczyka.


Saneczki z góry wiozą nas
Wiatr pogwizduje, szumi las
A nasze ptaki z karmnika
Tańczą białego walczyka
Tańczą białego walczyka


Hej biały walczyk, baczność, start!
Dzieci do sanek i do nart
Sikorka prosi czyżyka
Tańczmy białego walczyka
Tańczmy białego walczyka

 

Wiersz:

"Zima".

Dorota Gellner

 

Zima wcale nie jest cicha.

W zimie wiele głosów słychać:

Dzwonią dzwonki, trzeszczą sanie -

To jest właśnie zimy granie.

Mróz

Wygrywa groźnym palcem

Na klawiszach sopli walce,

Wiatr za płotem gwiżdże, hula...

Bęc

Upadła śnieżna kula.

Pewnie dzieci grają w śnieżki.

Szurr - ktoś zgarnia

Śnieg ze ścieżki.

Dzwoniec gubi się w piosence,

A my

Wyciągnijmy ręce

I chwytajmy śnieg mięciutki - śnieżne gwiazdy,

Zimy nutki.

 

Zadania wychowawczo dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

I: 1, 2,4,5,7,8

II: 1,2,4,7,8,9,11

III: 1,3,5,6,7,8,9

IV: 1,2,5,7,8,12,15,16,18

Z: 1,2,3,4,5,6,9,10,11

Kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie czytania i pisania;

2. kompetencje językowe;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

 

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Zakazane zabawy

Poziom III

  • Kontrolowanie i ocenianie bezpieczeństwa miejsca zabawy.
  • Zdawanie sobie sprawy z zagrożeń wynikających z przebywania w pobliżu zbiorników wodnych, kąpieli w nich oraz ślizgania się na zamarzniętej powierzchni.
  • Próby oceniania własnych zachowań oraz zachowań innych pod względem bezpieczeństwa.
  • Dostrzeganie zagrożeń wynikających z niewłaściwej jazdy na sankach, wrotkach, łyżworolkach, rowerze, np. czepianie się pojazdów, zjeżdżanie z górek w pobliżu jezdni.

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom I

  • Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
  • Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.

Poziom II

  • Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
  • Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
  • Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.

Poziom III

  • Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.

Realizacja programu „Z twórczością za pan brat” Program własny wspierający aktywność twórczą dzieci w wieku przedszkolnym:

 

  • „Chmurka marzeń” – dzieci otrzymują chmurkę, która spełnia ich życzenia, dzieci opisują swoje marzenia
  • „Wirujące śnieżki” – dzieci tworzą improwizację ruchową
  • „Dźwięki Zimy” – dzieci tworzą odgłosy jakie wydaje Pani Zima
  • „Zatańcz jak chcesz” – zabawa taneczna

Realizacja innowacji pedagogicznej „Przedszkolny maraton sportowy” poprzez zestawy zabaw ruchowych, zestawy ćwiczeń porannych oraz zabaw ruchowych realizowanych w różnych częściach dnia.

Metody pracy:

  • słowne

- pogadanka, wiersz, opowiadanie,

- objaśnienie zabaw i zadań

- śpiew

- swobodne wypowiedzi dzieci

  • oglądowe

- oglądanie obrazków, plansz dydaktycznych, prezentacji multimedialnej,

- słuchanie muzyki

  • czynne

- rozwiązywanie zadań stawianych do wykonania

- odwoływanie się do własnych doświadczeń i przeżyć

  • aktywizujące

- pedagogika zabawy

- integracyjne

- sprzedawca dzieł sztuki, układanka

- ścieżka sensoryczna

- elem. metody prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,

- metoda twórcza R. Labana

Formy pracy:

  • zbiorowa
  • zespołowa
  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • teksty wierszy, opowiadań, zagadek, piosenek,
  • ilustracje do wierszy i opowiadań
  • instrumenty muzyczne, magnetofon, płyty CD z nagraniami piosenek i utworów instrumentalnych, mikrofon bezprzewodowy, głośnik,
  • kartony, kredki, pasta do zębów
  • rzutnik, laptop, monitor interaktywny
 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.