KWIECIEŃ
I. „Dbamy o naszą planetę”
II. „Wianki kolorowe na łąkach plecie, w ogrodach rozrzuca kwiaty.
Kto? Pachnący kwiecień"
Wiersz: „Ekologia”
Autor: Agata Dziechciarczyk
Jest Ci ekologia bliska?
Nie zaśmiecaj środowiska!
Po pikniku, po biwaku
Zawsze sprzątaj przedszkolaku!
Nie rozrzucaj wkoło śmieci!
Śmieć do kosza zawsze leci
Dobrze, gdy do właściwego
Segregację znaj kolego!
Szanuj zieleń, nie depcz trawy
I wybieraj do zabawy
Otoczenia odpowiednie
Niech przy Tobie kwiat nie więdnie!
Dbaj o ilość lania wody
Nie lej tylko dla przygody
Woda ważna jest dla życia
Czysta – zdatna do użycia
Wody więc nie zanieczyszczaj
Jeśli ekologia bliska
By też mogły żyć zwierzęta
I rośliny – zapamiętaj!
Dbaj o otoczenie całe
Źródła mocy doskonałe
Czerp energię z wiatru, słońca
Nie świeć światła tak bez końca
Musisz zadbać o planetę
Szanuj ją tak, jak Kobietę
Stosuj dobre zachowania
Warte do naśladowana
Piosenka „Bociek”
1.Kle, kle boćku, kle, kle witaj nam bocianie.
Ref. Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje, żabki na śniadanie./BIS
2. Kle, kle boćku, kle, kle usiądź na stodole.
Ref. Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili gniazdo w starym kole./BIS
3. Kle, kle boćku, kle, kle Witamy cie radzi…
Ref. Gdy zza morza wrócisz, gdy zza morza wrócisz, wiosnę nam sprowadzisz./BIS
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola:
1, 7, 10,
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 4, 5, 6 , 7, 8, 9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 3, 4, 6, 8, 9, 11
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 4, 5, 6, 7, 8
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 18, 20
Kompetencje kluczowe:
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.
2. Kompetencje językowe.
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
4. kompetencje cyfrowe.
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Relacje w grupie przedszkolnej
Poziom I
- Nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi.
- Zapraszanie do zabawy.
- Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie, gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu, np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. Okazywanie sympatii.
- Pomoc słabszym, oferowanie pomocy podczas zabawy. Używanie zwrotu typu: Jak mogę ci pomóc?
Poziom II
- Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.
- Próby radzenia sobie z pominięciem lub odrzuceniem przez rówieśników w zabawie.
- Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.
Poziom III
- Powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia.
- Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.
Konflikty
Poziom I
- Doświadczanie sposobu rozwiązywania niektórych sytuacji konfliktowych podczas zabawy i codziennego życia.
Poziom II
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów poprzez odpowiednie komunikaty słowne i pozawerbalne.
- Kreatywne zachowanie podczas konfliktu, radzenie sobie z własnymi emocjami.
Poziom III
- Próby radzenia sobie z dokuczaniem poprzez zachowania prospołeczne typu: Przestań, proszę.
- Odrzucanie zachowań agresywnych lub wycofujących się podczas dokuczania.
- Zgłaszanie problemu dorosłemu.
Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne
Poziom I
- Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
- Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.
- Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.
Poziom II
- Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.
- Okazywanie pomocy słabszym i młodszym czy nowo przybyłym do przedszkola.
Poziom III
- Dostrzeganie i rozumienie potrzeb rówieśników z defektami rozwojowymi, chorych bądź niepełnosprawnych. Próby dzielenia się z innymi np. słodyczami, zabawką.
- Uczenie się dochodzenia do kompromisu podczas wykonywania zadań w parze, w zespole i przyjmowanie różnych pozycji społecznych (lidera członka zespołu) podczas pracy.
- Próby radzenia sobie z przegraną np. w grach: Może następnym razem mi się uda? Nie wszyscy mogą wygrać.
- Próby radzenia sobie z odmową np. kolegi w zabawie lub czekaniem na swoją kolej.