Tematyka - 5-latki - Grupa niebieska - Przedszkole nr 34 w Płocku

KWIECIEŃ

I. „Dbamy o naszą planetę”

II. „Wianki kolorowe na łąkach plecie, w ogrodach rozrzuca kwiaty.

         Kto? Pachnący kwiecień" 

Wiersz: „Ekologia”

Autor: Agata Dziechciarczyk

Jest Ci ekologia bliska?

Nie zaśmiecaj środowiska!

Po pikniku, po biwaku

Zawsze sprzątaj przedszkolaku!

Nie rozrzucaj wkoło śmieci!

Śmieć do kosza zawsze leci

Dobrze, gdy do właściwego

Segregację znaj kolego!

Szanuj zieleń, nie depcz trawy

I wybieraj do zabawy

Otoczenia odpowiednie

Niech przy Tobie kwiat nie więdnie!

Dbaj o ilość lania wody

Nie lej tylko dla przygody

Woda ważna jest dla życia

Czysta – zdatna do użycia

Wody więc nie zanieczyszczaj

Jeśli ekologia bliska

By też mogły żyć zwierzęta

I rośliny – zapamiętaj!

Dbaj o otoczenie całe

Źródła mocy doskonałe

Czerp energię z wiatru, słońca

Nie świeć światła tak bez końca

Musisz zadbać o planetę

Szanuj ją tak, jak Kobietę

Stosuj dobre zachowania

Warte do naśladowana

 

Piosenka „Bociek”

1.Kle, kle boćku, kle, kle witaj nam bocianie.

Ref. Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje, żabki na śniadanie./BIS

2. Kle, kle boćku, kle, kle usiądź na stodole.

Ref. Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili gniazdo w starym kole./BIS

3. Kle, kle boćku, kle, kle Witamy cie radzi…

Ref. Gdy zza morza wrócisz, gdy zza morza wrócisz, wiosnę nam sprowadzisz./BIS

Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Zadania przedszkola:

1, 7, 10,                                                                                                                                                                            

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 4, 5, 6 , 7, 8, 9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

2, 3, 4, 6, 8, 9, 11

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

2, 4, 5, 6, 7, 8

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 18, 20

Kompetencje kluczowe:

1.  Kompetencje w zakresie czytania i pisania.

2.  Kompetencje językowe.

3.  Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

4. kompetencje cyfrowe.

5.  Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

8.  Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”

Relacje w grupie przedszkolnej

Poziom I

  • Nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi.
  • Zapraszanie do zabawy.
  • Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie, gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu, np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. Okazywanie sympatii.
  • Pomoc słabszym, oferowanie pomocy podczas zabawy. Używanie zwrotu typu: Jak mogę ci pomóc?

Poziom II

  • Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.
  • Próby radzenia sobie z pominięciem lub odrzuceniem przez rówieśników w zabawie.
  • Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.

Poziom III

  • Powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia.
  • Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.

 

Konflikty

Poziom I

  • Doświadczanie sposobu rozwiązywania niektórych sytuacji konfliktowych podczas zabawy i codziennego życia.

Poziom II

  • Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów poprzez odpowiednie komunikaty słowne i pozawerbalne.
  • Kreatywne zachowanie podczas konfliktu, radzenie sobie z własnymi emocjami.

Poziom III

  • Próby radzenia sobie z dokuczaniem poprzez zachowania prospołeczne typu: Przestań, proszę.
  • Odrzucanie zachowań agresywnych lub wycofujących się podczas dokuczania.
  • Zgłaszanie problemu dorosłemu.

Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne

Poziom I

  • Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
  • Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.
  • Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.

Poziom II

  • Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.
  • Okazywanie pomocy słabszym i młodszym czy nowo przybyłym do przedszkola.

 

Poziom III

  • Dostrzeganie i rozumienie potrzeb rówieśników z defektami rozwojowymi, chorych bądź niepełnosprawnych. Próby dzielenia się z innymi np. słodyczami, zabawką.
  • Uczenie się dochodzenia do kompromisu podczas wykonywania zadań w parze, w zespole i przyjmowanie różnych pozycji społecznych (lidera członka zespołu) podczas pracy.
  • Próby radzenia sobie z przegraną np. w grach: Może następnym razem mi się uda? Nie wszyscy mogą wygrać.
  • Próby radzenia sobie z odmową np. kolegi w zabawie lub czekaniem na swoją kolej.
 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.