Czerwiec
Tematyka kompleksowa:
„Nasze prawa - ważna sprawa"
„Wakacji nadszedł czas”.
Wiersz:
„Moje prawa”
(Dominika Góra)
Moje prawa – ważna sprawa!
Ja się bawić prawo mam.
Mam też prawo do rodziny,
żebym nigdy nie był sam!
Mogę uczyć się i pytać,
bo nie wszystko jeszcze wiem.
I bezpieczny powinienem być,
by rosnąć dzień za dniem.
Nikt nie może mnie poniżać,
krzywdzić też nie może mnie.
Dzieci wszystkich krajów świata
pamiętajcie prawa swe!
Piosenka:
„Wyspy zwyobraźni”
(sł. Monika Majewska, muz. Andrzej Zagajewski)
- Są takie wyspy na krańcu świata,
gdzie wąż tęczowy na miotle lata.
Żyrafy piją deszcz prosto z chmury,
na rolkach jeżdżą żółte lemury.
- Są takie wyspy, uwierzcie, proszę,
gdzie krokodyle noszą kalosze.
Ryby latają na spadochronie,
na hulajnogach też widziano słonie.
- Są takie wyspy, to żadne bajki,
gdzie rekin bańki wypuszcza z fajki.
Pająk swe sieci robi na drutach,
na plaży można spotkać mamuta.
- Są takie wyspy, to nie są żarty,
gdzie hipopotam ma wodne narty.
Lew na hamaku śpi przez dzień cały,
na palmach rosną niebieskie migdały.
- Są takie wyspy na krańcu świata,
gdzie wyobraźnia wciąż figle płata.
Wystarczy tylko, że zamkniesz oczy,
twoja fantazja w mig cię zaskoczy.
Zadania wychowawczo - dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Osiągnięcia dziecka:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
I.1, 2, 4, 5, 7, 8, 9
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
II.1, 2, 4, 6, 7, 8, 9
- Społeczny obszar rozwoju dziecka.
III.2, 4. 5, 6, 7, 8, 9
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
IV.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 19
Zadania przedszkola:
Z.1, 5, 7, 8, 9, 11, 15, 17
Kompetencje kluczowe:
- 1) kompetencje w zakresie czytania i pisania;
- 2) kompetencje językowe;
- 3) kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
- 4) kompetencje cyfrowe;
- 5) kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
- 6) kompetencje obywatelskie;
8) kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”
Poziom III
* Powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia.
* Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?
Patriotyzm globalny
Poziom I
* Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.
* Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.
Poziom III
* Przyporządkowywanie do kontynentów nazw rzek, niektórych państw, miast, pustyń, np. Sahara, Kalahari, lasów, np. lasy Amazonii, parków narodowych, np. Serengeti, Yellowstone, Wielkiego Kanionu, Komodo, Galapagos znanych dzieciom z mediów, np. serwisów informacyjnych, filmów i programów przyrodniczych.
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
Moje prawa - konwencja o prawach dziecka
Poziom I
- * Znajomość swoich praw.
- * Znajomość swoich obowiązków.
Poziom II
- * Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
- * obdarzanie uwagą innych dzieci i dorosłych.
- * Szanowanie zdania innych ludzi.
Poziom III
- * Ponoszenie konsekwencji swoich zachowań.
- * Mówienie o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
- * Nie wykazywanie bierności wobec przejawów złego traktowania siebie i innych.
- * Wykazywanie się tolerancją.
- * Rozumienie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA – PROFILAKTYKA
Niebezpieczeństwa ulicy
Poziom III
* Rozumienie zagrożeń związanych z zabawą w pobliżu ulicy.
* Świadome przestrzeganie zasad ruchu drogowego (np. poruszanie się lewą stroną szosy, noszenie przepasek odblaskowych).
* Poznanie zasad bezpiecznego podróżowania różnymi środkami transportu (rower – kask rowerowy; łódź – kamizelka ratunkowa; samochód – fotelik, pasy).
* Poznanie i nazywanie znaków drogowych ostrzegawczych.
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom III
* Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
* Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
* Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
* Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.