Tematyka - 4/5-latki - Grupa żółta - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Czerwiec

Tematyka kompleksowa:

„Nasze prawa - ważna sprawa"

„Wakacji nadszedł czas”.

 

Wiersz:

„Moje prawa”

(Dominika Góra)

Moje prawa – ważna sprawa!

Ja się bawić prawo mam.

Mam też prawo do rodziny,

żebym nigdy nie był sam!

Mogę uczyć się i pytać,

bo nie wszystko jeszcze wiem.

I bezpieczny powinienem być,

by rosnąć dzień za dniem.

Nikt nie może mnie poniżać,

krzywdzić też nie może mnie.

Dzieci wszystkich krajów świata

pamiętajcie prawa swe!

 

Piosenka:

„Wyspy zwyobraźni”

(sł. Monika Majewska, muz. Andrzej Zagajewski)

  1. Są takie wyspy na krańcu świata,

gdzie wąż tęczowy na miotle lata.

Żyrafy piją deszcz prosto z chmury,

na rolkach jeżdżą żółte lemury.

  1. Są takie wyspy, uwierzcie, proszę,

gdzie krokodyle noszą kalosze.

Ryby latają na spadochronie,

na hulajnogach też widziano słonie.

  • Są takie wyspy, to żadne bajki,

gdzie rekin bańki wypuszcza z fajki.

Pająk swe sieci robi na drutach,

na plaży można spotkać mamuta.

  1. Są takie wyspy, to nie są żarty,

gdzie hipopotam ma wodne narty.

Lew na hamaku śpi przez dzień cały,

na palmach rosną niebieskie migdały.

  1. Są takie wyspy na krańcu świata,

gdzie wyobraźnia wciąż figle płata.

Wystarczy tylko, że zamkniesz oczy,

twoja fantazja w mig cię zaskoczy.

 

Zadania wychowawczo - dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Osiągnięcia dziecka:

  1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

I.1, 2, 4, 5, 7, 8, 9

  1. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

II.1, 2, 4, 6, 7, 8, 9

  • Społeczny obszar rozwoju dziecka.

III.2, 4. 5, 6, 7, 8, 9

  1. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

IV.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 19

Zadania przedszkola:

Z.1, 5, 7, 8, 9, 11, 15, 17

Kompetencje kluczowe:

  • 1) kompetencje w zakresie czytania i pisania;
  • 2) kompetencje językowe;
  • 3) kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
  • 4) kompetencje cyfrowe;
  • 5) kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
  • 6) kompetencje obywatelskie;

8) kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”

Poziom III

*       Powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia.

*       Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.

 

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?

Patriotyzm globalny

Poziom I

*       Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.

*       Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.

Poziom III

*       Przyporządkowywanie do kontynentów nazw rzek, niektórych państw, miast, pustyń, np. Sahara, Kalahari, lasów, np. lasy Amazonii, parków narodowych, np. Serengeti, Yellowstone, Wielkiego Kanionu, Komodo, Galapagos znanych dzieciom z mediów, np. serwisów informacyjnych, filmów i programów przyrodniczych.

 

„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”

Moje prawa - konwencja o prawach dziecka

Poziom I

  • * Znajomość swoich praw.
  • * Znajomość swoich obowiązków.

Poziom II

  • * Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
  • * obdarzanie uwagą innych dzieci i dorosłych.
  • * Szanowanie zdania innych ludzi.

 

Poziom III

  • * Ponoszenie konsekwencji swoich zachowań.
  • * Mówienie o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
  • * Nie wykazywanie bierności wobec przejawów złego traktowania siebie i innych.
  • * Wykazywanie się tolerancją.
  • * Rozumienie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

 

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PROFILAKTYKA

 

Niebezpieczeństwa ulicy

Poziom III

*       Rozumienie zagrożeń związanych z zabawą w pobliżu ulicy.

*       Świadome przestrzeganie zasad ruchu drogowego (np. poruszanie się lewą stroną szosy, noszenie przepasek odblaskowych).

*       Poznanie zasad bezpiecznego podróżowania różnymi środkami transportu (rower – kask rowerowy; łódź – kamizelka ratunkowa; samochód – fotelik, pasy).

*       Poznanie i nazywanie znaków drogowych ostrzegawczych.

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom III

*       Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.

*       Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.

*       Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.

*       Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.